måndag 2 augusti 2010

Nu är jag hemma igen och har en bekännelse



Semestrar är oftast väldigt roliga och givande, så även den här. Så fantastiskt att se vad som hänt med våran lillan son, hur han älskar att upptäcka världen, från att lärt sig plocka blåbär själv, till att springa runt och bara se allt, eller stunden när han vågade klappa sin första katt, dessa stunder är heliga, sådana man bevarar inom sig. Men det är nästan lika skönt att komma hem igen och få lite struktur på vardagen igen.

Jag som hade bestämt mig för köpstopp när det gäller böcker har syndat lite grann, två böcker flyttade ned i min resväska från antikvariatet Hundörat i Strängnäs. Jag som har blivit Paul Auster frälst den senaste tiden kunde inte motstå att köpa hans roman DÅRSKAP I BROOKLYN, jag har hunnit med att läsa två böcker av honom den här semestern och jag kan inte få nog av honom. Det börjar likna min besatthet av Oates, när jag föll för henne så vill jag bara läsa henne, plöjde böcker efter böcker och precis så säger min läslusta just nu, den vill bara ha Auster, jag längtar på dagarna att få lägga mig i sängen när sonen somnat och bara få insupa hans ord.
Den andra boken som flyttade ned i resväskan var J.D Salingers FRANNY OCH ZOOEY, blev förälskad i RÄDDAREN I NÖDEN, så jag hoppas denna bok är lika bra. Men nu är det slutköpt på ett tag, ska om några dagar börja rensa ut böcker i bokhyllan, vilka som ska flytta med ned till Umeå och vilka som ska antingen till återvinningen eller loppis.

4 kommentarer:

  1. Varmt välkommen tillbaka! Vad härligt att höra om din bekännelse (hihi). Har aldrig läst Paul Auster men ditt förhållande till honom låter minst sagt passionerat :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket, har levt utan datorliv i två veckor, det var skönt, men bloggen och andras bloggar saknade jag. Det här med köpstoppet är ett tufft löfte att hålla :) och jag håller det ju som sagt inte heller :)

    Auster är min nya läs passion och sådana här upplever jag inte så ofta, så läser jag bara på och på av denna man

    SvaraRadera
  3. Jag älskar både Auster och Salinger så jag måste titta in hit oftare och kolla vad du skriver om dem. Franny och Zooey är fantastiskt bra!!! (Bättre än Räddaren, tycker jag nog!) Hoppas läsningen blir trevlig!

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte verkligen om Franny och Zooey, men Räddaren i nöden förblev en bättre bok för mig. Men jag ska försöka hitta mer och läsa av Salinger nu när jag snart har större bibliotek att botanisera i. Det kommer bli en Auster höst känner jag, saknar honom redan :)

    SvaraRadera