lördag 14 augusti 2010

Det här med recensionsex


Hela den här våren har det känts som det har förekommit en hel del debatter på olika bokbloggar om recensionsex, och jag har följt dom med intresse. Nu har jag själv börjat fundera vilket ansvar jag som bokbloggare har angående dom böcker som kommer till mig från olika förlag. Jag läser just nu en bok som skickats till mig på min egen begäran från ett förlag, redan från början kände jag att den här boken kommer jag inte ha så mycket gott och säga om, ska jag då skriva en recension där jag verkligen sågar boken, eller ska jag välja att inte recensera den alls. För det här med att såga böcker som jag själv velat ha skickat till mig gynnar ju inte förlaget. Visst om jag tyckt att boken bara varit halvdålig är en annan sak, men att såga en bok känns inte helt rätt. Ja som ni märker är det ett dilemma för mig, så vad tycker ni som får recensionsex sända till er att jag ska göra, vad gör ni?

6 kommentarer:

  1. Jag tycker du ska vara ärlig när du recenserar, vare sig du har beställt boken eller fått den skickad till dig. Det är ju en "risk" förlaget måste ta, tycker jag, och inte förvänta sig en hygglig recension bara för att du fått ett gratisex. I den ärligheten, som jag ser det, gäller det ju också att påpeka att din åsikt ju bara är EN persons åsikt och att vara tydlig i vad du inte tycker om. Och även om det är en helsågning kanske det ändå finns något lite bra att säga...
    /majvor

    SvaraRadera
  2. Ett förlag som skickar recensionsböcker riskerar att bli sågade, så är det ju! Det är just detta som är risken med att vara tacksam över recensionsexemplar (du vet att jag skrivit en del om det) - att man inte vågar vara "taskig". Kom ihåg att förlagen lever på bokutgivning. Att skicka ut böcker är ingen välgörenhet, det är en nödvändig del av deras verksamhet och recensenternas uppgift är att läsa boken kritiskt och berätta om sin åsikt. Tycker jag!
    Sedan håller jag med om att det är jobbigt, särskilt när det är små förlag som "drabbas" - men å andra sidan tänker jag: Om du hyllar en bok, blir inte den hyllningen lite mindre värd om man vet att du bara skriver positivt?

    Förresten blir jag enormt nyfiken på vilken bok det är du vill såga! ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag har funderat på det här nu, tänkte att jag skulle komma med något klokt men jag vet inte.
    Är det en översatt bok så är det lättare, då vet man att författaren inte kan läsa själv och bli ledsen. Är den svensk... ja du, inte lätt.

    SvaraRadera
  4. Majvor och Full bokhylla har sagt precis det som jag också tänkt.
    (Blir också jättenyfiken på vilken bok det är!)

    SvaraRadera
  5. Jag har efter att läst kommentarer bestämt mig för att recensera boken när jag hinner mellan att leka med son och rensa, slänga och packa hela vårt hem. Boken kommer från ett stort förlag så min lilla recension betyder inte så mycket, men jag erkänner att det är annorlunda och läsa en bok som jag lånat själv och en jag beställt från ett förlag. Som sagt snart ska den recenseras.

    SvaraRadera
  6. Men varför i hela fritden inte såga?? Du ber inte om ett ex för att vara snäll utan för att vara kritiker. Förtjänar den kritik så ge den kritik. Vi bokbloggare får inte bli någon slags köpta b-kritiker som bara är snälla.

    SvaraRadera