lördag 9 oktober 2010

En hyllning


Idag när jag satt på biblioteket och pustade ut efter att gått något varv på stan, (känner mig som en åttioåring i kroppen, det känns som hela jag är en blytung kropp som jag drar runt på, graviditeten närmar sig det stadiet när jag vill att den lilla ska komma ut) då insåg jag att jag älskar biblioteket. Jag satt med två nya böcker som jag hämtat ut i famnen, två böcker jag inte skulle ha köpt själv, som kanske inte ens finns att köpa längre, jag kände mig två böcker rikare. Samma känsla känner jag när jag lämnar tillbaka dom böcker jag läst, att jag trivs med att känslan att nu ska någon annan få hålla i dom böcker jag läst, någon annans ögon skall få insupa texten och få en upplevelse olik min. Köpstoppet har på något sätt gjort mig friare och det är en känsla som gör det lätt att hålla mitt löfte om att inga nya böcker ska köpas på ett år, kanske fortsätter jag längre, vi får se. Till och med det faktum att jag har mycket mindre böcker i mitt hem än innan jag gjorde både rensning av böcker och bokhyllor, dom böcker som står i min enda bokhylla är dom jag älskar allra mest, dom som jag vill se varje dag, dom böcker jag vill minnas att jag läst, dom böcker som är mina vänner på ett sätt. Det här inlägget är en ren hyllning till biblioteket, som gör mitt köpstopp så mycket enklare, nästan till en form av njutning.

5 kommentarer:

  1. en ren hyllning till biblioteket

    ja den meningen gillade jag väldigt, väldigt mycket....

    SvaraRadera
  2. Grattis till friheten! Jag förstår så väl den känslan, friheten från saker, när man gjort sig av med saker.
    (Men jag är inte alls i den fasen nu vad gäller böcker. kanske nån gång.)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt med en hyllning till biblioteken! Som bibliotekarie och biblioteksbesökare så kan jag bara hålla med. Bibliotek är härliga grejer. Jag har också slutat köpa på mig så mycket böcker just eftersom jag är omringad av böcker på jobbet precis varje dag. På biblioteket finns allt man behöver; fulla hyllor, bara att plocka på sig. Lyx!

    SvaraRadera
  4. Violen: tack så mycket, tycker det behövs många hyllningar till just biblioteken

    Snowflake: det har varit oerhört skönt att tvingas göra sig av med både saker och böcker, men det behövdes ett tvång av en flytt för att göra det, annars skulle jag aldrig kommit på tanken. Utan fortsatt att köpa böcker. Men nu är jag glad för att jag har mitt stopp.

    Helena: du har nog det roligaste jobb man kan ha, hela dagar omgiven av böcker och det är bara att låna hem. För mig är det vad jag menar med lyx. Till hösten ska jag i alla fall börja utbilda mig till det, men innan dess ska jag fortsätta att låna böcker.

    SvaraRadera
  5. Åh, jag som vuxit upp med just det bibliotek du skriver om får sådana nostalgikänslor. Allt från när man var liten och sprang runt i barnhörnan till när man var på väg hem från gymnasieskolan (jag gick på Draggen) och stannade till i stan och pluggade/satt och pratade på biblioteket. För att inte tala om sista terminen jag bodde hemma och pluggade på universitetet och i princip levde på stadsbiblioteket. Pluggade där (kändes mer hemtrevligt än universitetsbiblioteket, plus att man kunde träffa kompisar på stan) och när man ville ta en paus kunde man botanisera bland ungdomsböckerna och återuppleva lite barndomslitteratur!

    SvaraRadera