onsdag 6 oktober 2010

Bara ett konstaterande - om jag fick bestämma


Då skulle någon av dessa tre vinna i morgon, men det är ju bara vad jag tycker och önskar så där i hemlighet.

* Joyce Carol Oates
* Haruki Murakami
* Amos Oz

Jag skulle även ha skrivit John Updike men han gick ju bort för något år sedan, så han hann aldrig få det. Men jag kommer som vanligt stå som ett fån i morgon och inte ha en endast aning vem vinnaren är, men det positiva med den utgången är att jag får upptäcka ett helt nytt författarskap. Den enda nobelpristagare som jag verkligen hade läst innan hon fick det var Doris Lessing, hon är en av dom författare som står mitt läsarhjärta nära. Ja vi får väl se i morgon, men skulle någon av mina kandidater vinna då kommer nog mitt gravidjag gråta några tårar, för dom är aldrig långt borta nuförtiden.

2 kommentarer:

  1. Åh, käraste Doris lessing, hon bor verkligen i hjärtat. Vad glad jag blir när du skriver så, jag minns inte att vi har pratat så mycket om henne (?) men just nu känner jag att jag är inne i en omläsningsperiod och det är så härligt.

    SvaraRadera
  2. Ja Doris Lessing är verkligen speciell, är själv sugen på att läsa henne igen. Hon är en sådan som jag tror ger olika saker i olika perioder. Tycker att det var fantastiskt att svenska akademin såg hennes storhet.

    SvaraRadera