tisdag 13 april 2010

Envar och En handelsman i blod



Vårsolen lyser skarpt genom fönstret, sonen sover, jag överlever mina trötta illamående dagar genom att tänka att det går nog snart över och så beklagar jag mig för maken några gånger per dag. Jag har i alla fall hunnit läsa lite i alla fall, har läst ut den riktigt bra ENVAR av Philip Roth, en kort roman om en man som närmar sig döden, närmar sig en resa genom sig själv och det liv han levt. Jag föll för denna bok trots ett väldigt tungt ämnen, som Roth levandegjorde på ett vackert, konkret sätt. Det här var min första bok av denna man och nu ska det bli fler, för mig så liknade han en av mina favoritförfattare JOHN UPDIKE, som gick bort förra året. Nu har jag börjat läsa en komisk, mörk, realistiskt skriven bok EN HANDELSMAN I BLOD av Yh Hua. Det är också en av dom mest lästa romanerna i Kina och jag är redan fast.

2 kommentarer:

  1. Jag läste också Envar i vintras, och även för mig var det den första Roth. Jag var (av eg ngt oklar anledning) lite skeptisk, men blev positivt överraskad. Den enda invändningen är att jag ibland tyckte den föreföll ngt "gubbsjuk"...Men det är absolut en my vackert skriven, och sorgesam bok, och den grep mig. Det kommer säkert att bli fler av Roth framöver.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig om att den var något gubbsjuk, och skulle den inte varit så bra skriven, så sorgsen och vacker, då skulle jag stört mig mer på hans utläggningar om kvinnor. Men det kommer bli mer Roth för mig så jag får se om det är ett vanligt drag i hans böcker.

    SvaraRadera