tisdag 20 april 2010

Tre gånger Anne Swärd



Anne Swärd är en av dom svenska författare jag har en speciell relation till, när jag för ett antal år sedan läste hennes roman POLARSOMMAR, så var min enda tanke genom hela boken, det är så här man skriver en roman perfekt, det var inte handlingen, utan hennes kristallklara språk som fick mig att sluka den där boken. I dag så minns jag inte vad boken handlade om, men jag minns hur hennes språk kröp in i min hud. Denna kvinna kan skriva. Nu i våras läste jag hennes andra roman KVICKSAND och även i den så ringlade sig språket in i mig, jag ryser när jag läser henne, här var även handlingen, känslan lika stark, ett Köpenhamn i framtiden, tre öden som flätas samman och ändå inte. Nu har jag precis börjat läsa hennes senaste TILL SISTA ANDETAGET och även här så lever språket, men inte lika starkt, här dras jag in i LOs värld, en värld av barndom än så länge, en värld där filmen Till sista andetaget spelar en roll. Jag beundrar Anne Swärd otroligt mycket, skulle jag vilja skriva romaner, då skulle jag vilja kunna skriva som henne.

1 kommentar:

  1. Jeg er helt enig. Har kun læst Till sista andetaget, men håber meget, at de andre oversættes til dansk også. Ellers må jeg have fat i de svenske, for det er den bedst bog jeg længe har læst! :-)

    SvaraRadera