fredag 26 mars 2010

Jag är tillbaka

Så var jag här igen, bland orden, bland önskan om att kunna dela upplevelser av dom böcker jag läser. Jag insåg att jag har ett behov av just detta. Så nu börjar jag om. Just nu sover sonen i spjälsängen och jag har just läst ut Elisabeth Rynells senaste roman HITTA HEM, en bok jag sett fram emot att läsa. Elisabeth Rynell är en författare jag har älskat sedan jag läste hennes magiskt vackra roman HOHAJ, och som jag sedan blivit mer och mer besviken på och den här romanen jag läst ut nu, var riktigt usel. Jag vet inte riktigt vad jag störde mig på, kanske hennes utsvävade språk, hennes kvinnoberättelser som jag inte känner något för, som jag stör mig på, för dom ger mig inget nytt, dom bara reproducerar. Jag är helt enkelt besviken. Men om ni ännu inte läst HOHAJ, så rekommenderar jag denna roman, jag kan fortfarande känna känslan som boken gav mig, den där myrar och djupa skogar spelar stor roll.

10 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka Lena nummer 1!
    "Hitta hem" har jag ännu inte läst, men tycker också mycket om "Hohaj".
    Jag läser just nu novellsamlingen "Båten" av den vietnameiske författaren Nam Le. Novellerna är så fruktansvärt bra! (Och fruktans-värda.)

    Kan du inte ta med dig lillpojken och komma till Umeå och den fantastiska Littfetsen där i april? - det vore så roligt att få ses där!

    lena kjersén edman

    SvaraRadera
  2. Hermia: tack så mycket, det är kul att vara tillbaka!

    Lena: Båten är jag mycket sugen på att läsa, precis dom du beskriver så ska novellerna vara riktigt bra, men fruktansvärda. Jag ska försöka få mitt bibliotek att ta in den.

    Vet du hur gärna jag vill gå på Littfesten, det skulle vara så roligt att träffa dig och även få chansen att se Kristian Lundberg och Jonas Karlsson, men tyvärr så har vi långväga besök, bestämt sedan massor av månader bakåt, så jag och sonen kan inte åka. Jag är riktigt besviken. Littfesten börjar bli en festival att räkna med. Hoppas du får fin helg.

    SvaraRadera
  3. Jag instämmer i kören - roligt att du är tillbaka!

    SvaraRadera
  4. Mrs. B: tack så mycket, har saknat min blogg ett tag, ett få skriva om böcker tycks ha blivit en del av mig.

    SvaraRadera
  5. Hej Lena, och än en gång välkommen tillbaka! Bra att du fixat så att man lätt kan kommentera här.
    Finns det nån chans att rädda tillbaka din gamla blogg eller delar av den?

    SvaraRadera
  6. Fantastiska berg/fjäll på bilden.

    SvaraRadera
  7. Snowflake: ångrar mig om och om igen att jag i ett svagt tillfälle tog bort hela min fina blogg, har försökt få den tillbaka, men det går inte.
    Säger till mig själv: dumma, dumma dig :)

    Bilden är tagen i den otroligt vackra staden Tromsö och bilden är tagen inne i deras bibliotek, skulle mer än gärna flytta dit.

    SvaraRadera
  8. Nämen hej! Kul att du är tillbaka. Och kul att du nämner Hohaj. Har på kort tid hört/läst om denna bok. Måste tyda på att den verkligen inte bör missas. Hamnar i en mental att läsa-lista.

    SvaraRadera
  9. Helena: Hohaj är en väldigt speciell läsupplevelse, vackrare bok får man leta efter, den lämnar spår efter sig och en känsla för myrar och skogar där i västerbotten, så läs den och jag hoppas att du kommer tycka om den.

    SvaraRadera